دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه شهری: یزد بار دیگر در لیست جهانی قرار می‌گیرد تا علاوه بر منظره زیبای ‌بادگیرهایش، بافت تاریخی خود را به جهانیان بنمایاند.

علیرضا قلی‌نژاد، مدیرکل بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این مطلب به همشهری گفت: بافت تاریخی شهر یزد با توجه به اهمیت، وسعت، سلامت و منحصر به فرد بودن در ایران و کشورهای همجوار به ثبت جهانی می‌رسد که برای این مهم طبق توافق‌های به عمل آمده، قرار است پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد به تهیه پرونده‌ای کامل و جامع برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بپردازد.

وی همچنین تأکید کرد: معاونت میراث فرهنگی، به‌عنوان متولی ثبت جهانی، موضوع ثبت آثار تاریخی و فرهنگی شاخص را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده است که از آن میان می‌توان به بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از نخستین بافت‌های تاریخی کشور اشاره کرد.

همچنین گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حاکی از آن است که مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای تهیه طرح ویژه 3 محله در اختیار پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد قرار گیرد تا با مشاورانی که به تأیید مراجع استانی و ملی می‌رسند قراردادی تنظیم و طرح‌های نام برده را بر اساس درخواست متولیان شهر و میراث فرهنگی تهیه کند.

قلی‌نژاد دراین‌باره تصریح کرده است:قرار است معاونت میراث فرهنگی، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی ربط اعتبارات مربوطه را هم‌راستا با طرح‌های یاد شده هزینه کرده و شهرداری اجرای این موارد را پیگیری می‌کند.

گزارشی از میراث آریا در این زمینه حاکی از آن است که سازمان مسکن و شهرسازی استان یزد زمین‌های جایگزینی را برای آزادسازی حریم‌ بناهای تاریخی در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار می‌دهد.

عزیزالله سیفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد دراین‌باره گفت: 13 مصوبه سازمان به تصویب هیأت دولت رسیده که بر اساس نرم افزار ویژه پیگیری مصوبات در 31 طرح اجرایی تعریف شده است.

کد خبر 36443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز